Jak wiadomo polskie prawo zakłada niezmiernie duże grzywny za nieprzestrzeganie przez przewoźników wszelkich przepisów dotyczących przewozu ludzi – busy łódzkie Niemcy. Szczególnie w wielu przypadkach kontrole przeprowadzane są w przypadku przewoźników, którzy zajmują się przewożeniem dzieci, na przykład na wyjazdy szkolne lub też kolonie. Istnieje nawet zapis, który mówi o tym, że przed zaplanowanym wyjazdem, każdy rodzic ma prawo zgłosić wyjazd dzieci na policję. W owym czasie wysyłany zostaje patrol, który ma obowiązek przeprowadzić dokładną kontrolę. Naturalnie w takiej sytuacji sprawdza się w pierwszej kolejności trzeźwość kierującego.
Następnym etapem tak przeprowadzanej kontroli jest skontrolowanie stanu technicznego pojazdu. Wiadomo przecież, iż autobus, który jest wadliwy nie powinien wyjeżdżać na drogę. Zwłaszcza w sytuacji, gdy wiezie kilkadziesiąt uczniów. Policja ma prawo także zażądać od kierowcy tak określanej książki przewozowej. Ma obowiązek w nią być wyposażony każdy pojazd, który prowadzi transport osób. W takiej książeczce wpisuje się miejsce zaczęcia podróży, punkt prowadzący do celu oraz miejsca naruszania granicy, jeśli ma to miejsce. Do tego policja przeprowadzająca kontrolę może także zażyczyć sobie udostępnienia wiadomości zarejestrowanych na tachografie. Przede wszystkim służy to sprawdzeniu, czy kierowcy przestrzegają ustawowo określonego czasu pracy. A tutaj przepisy są bardzo drastyczne.
Rzecz jasna należy też pamiętać o tym, że pojazd przewożący dzieci i młodzież musi być oznakowany wyjątkowymi tablicami, by inni użytkujący drogę mieli świadomość, że danym autokarem przewożone są dzieci i ze w związku z tym należy zachować wzmożoną ostrożność. Zgodnie z przepisami, przewóz ludzi winien odbywać się też w obecności przewodnika wypraw, jaki może wylegitymować się specjalnymi uprawnieniami. Jeżeli jest to wyjazd zagraniczny, pilot musi mieć także zatwierdzoną znajomość języka kraju docelowego lub też innego języka, który został omówiony z cudzoziemskim klientem. W trakcie wyjazdów należy robić wyznaczonej długości przerwy, a w trakcie jazdy autobusem wszyscy pasażerowie winni mieć spięte pasy.