Oświetlenie rowerowe to oświetlenie mocowane do rowerów, którego celem jest przede wszystkim, w połączeniu z odblaskami, poprawa widoczności roweru i rowerzysty dla innych użytkowników drogi w warunkach słabego oświetlenia otoczenia. Drugorzędnym celem jest podświetlanie materiałów odblaskowych, takich jak kocie oczy czy znaki drogowe. Trzecim celem może być oświetlenie jezdni, aby rowerzysta widział drogę przed sobą. Obsługa tych ostatnich celów wymaga znacznie większego strumienia świetlnego, a więc i większej mocy.

Wiele jurysdykcji wymaga, aby w rowerach jeżdżących w nocy zamontować jedno lub więcej świateł rowerowych, zazwyczaj białe światło z przodu i czerwone z tyłu, tak jak w przypadku innych pojazdów.

Historia

Lampa karbidowa

Pierwsze oświetlenie rowerowe zasilane olejem zaczęto produkować w 1876 roku dla zwykłych trójkołowców (wysokich rowerów) i pełnych opon. Od 1896 roku wprowadzono gazowe oświetlenie acetylenowe do rowerów, a później, w 1899 roku, upowszechniły się gazowe oświetlenie acetylenowe do samochodów. Ich oświetlenie karbidowe zasilane były gazem acetylenowym, wytwarzanym przez połączenie węglika wapnia z wodą. Dostarczane światło było bardzo jasne, często nazywane sztucznym światłem dziennym, ale oświetlenie wymagały regularnej konserwacji. [1]

Od 1888 roku produkowano elektryczne oświetlenie rowerowe, ale stały się one opłacalną propozycją dopiero w 1898 roku. Składały się one z żarówki i akumulatora kwasowo-ołowiowego lub dynamo. Baterie kwasowo-ołowiowe zostały zastąpione przez suche ogniwa, a następnie przez baterie alkaliczne. Na przykład dynama poprawiły swoją wydajność i niezawodność, a ostatnio zostały wbudowane w piastę koła. Udoskonalono również techniki formowania tworzyw sztucznych, co pozwoliło uzyskać lepszą optykę obiektywów i obniżyć koszty. Żarówki żarowe zostały zastąpione najpierw przez szczelne oświetlenie halogenowe, a następnie przez wysokowydajne diody elektroluminescencyjne. lampki i odblaski

System oświetlenia

  1. Układ elektryczny

Do zasilania świateł w rowerach elektrycznych często stosuje się baterie, zarówno akumulatorowe, jak i jednorazowe. Tam, gdzie baterie nie są pożądane, stosuje się magneto. W kręgach kolarskich urządzenie to nazywane jest dynamem, mimo że nie posiada ono wyłącznika. Więcej szczegółów w sekcji Dynamo Systems

Napięcia

  1. 3 V: Często zasilany przez 2 baterie AA lub C/D.
  2. 6 V: Czasami stosuje się 4 baterie AA; zasilane również z baterii w kształcie butelki lub dynamo w piaście, a także akumulatory kwasowo-ołowiowe.
  3. 12 V: Zasilanie głównie przez szczelne akumulatory kwasowo-ołowiowe . Główną zaletą tego napięcia jest uniwersalność układu elektrycznego, np. możliwość ładowania baterii telefonu komórkowego za pomocą gniazda zapalniczki, gdyż telefony komórkowe stają się coraz bardziej wszechobecne wśród użytkowników, choć 5 V USB jest również wykorzystywane do tego celu. . Umożliwia także pompowanie opon przez elektryczne sprężarki powietrza. Dostępne są również niektóre dynamo 12 V, choć ich moc znamionowa jest niewystarczająca do zastosowań o średniej i dużej mocy.

Źródła oświetlenie

Najprostsze reflektory rowerowe wykorzystują żarówkę z włóknem wolframowym lub żarówkę halogenową. Stosowane są również oświetlenie LED i wyładowcze o dużej intensywności.

Wymagania prawne

Zgodnie z Międzynarodową Konwencją Wiedeńską ONZ o ruchu drogowym (1968) rower jest pojazdem. Artykuł 44 Konwencji stanowi, że: “Rowery bezsilnikowe w ruchu międzynarodowym powinny: c) być wyposażone w czerwone urządzenie odblaskowe z tyłu oraz w urządzenia umożliwiające wyświetlanie selektywnego białego lub żółtego oświetlenie z przodu i czerwonego oświetlenie z tyłu”. W niektórych krajach, na przykład we Francji, sprzedaż roweru, który nie jest wyposażony w system oświetlenia zgodnie z prawem, może być nawet przestępstwem. Niemcy wymagają, aby wszystkie rowery o masie powyżej 11 kg były wyposażone w kompatybilne systemy oświetlenia na dynamo, ale nawet lekkie rowery muszą być wyposażone w oświetlenie (dozwolone są oświetlenie zasilane bateriami), z wyjątkiem wyścigów. [2] Jednak nie wszystkie kraje nakładają ten wymóg na rowerzystów.

Wiele jurysdykcji wymaga, aby rowery były wyposażone w odblaski w punkcie sprzedaży. W Stanach Zjednoczonych jest to regulowane przez Consumer Product Safety Commission. Odblaski zgodne z CPSC (powszechnie instalowane również na innych rynkach) mają trzy panele odblaskowe ustawione pod kątem 30°. Norma wymaga białego odblasku skierowanego do przodu z przodu roweru, białych odblasków skierowanych na boki na każdym kole, czerwonego odblasku zamontowanego z tyłu oraz żółtych odblasków zamontowanych z przodu i z tyłu każdego pedału. Niektórzy interpretują to jako poparcie dla nocnej jazdy na rowerze wyłącznie z odblaskami.

Wiele jurysdykcji wymaga używania oświetlenie przedniego i tylnego lub reflektora po zmroku. Większość krajów europejskich i niektóre stany USA wymagają używania w nocy świateł przednich i tylnych, podczas gdy inne dopuszczają odblaski tylko z tyłu. Niektóre jurysdykcje nakładają wymogi dotyczące strumienia świetlnego oraz wielkości lamp i kloszy reflektorów; niektóre wymagają zgodności z normami określonymi przez strony trzecie; niektóre określają minimalną odległość, z której każde urządzenie oświetleniowe musi być widoczne. W niektórych jurysdykcjach, takich jak Niemcy i Holandia, migające czerwone oświetlenie tylne są nielegalne; w innych są dozwolone.

ℹ️ ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Dodaj komentarz